• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

Prisdannelsen og priselasticitet

Prisen på en vare afhænger af udbud og efterspørgsel, kapitlet handler om prisdannelsen og markedsmekanismen.

Efterspørgsel – med fokus på husholdningerne

Ved efterspørgslen efter en vare forstår vi den mængde af varen, som køberne i en given periode er villige til at købe
Alt i alt afhænger efterspørgslen af mange faktorer (efterspørgselsdeterminanter):
– Prisen på varen
– Husholdningernes indkomst
– Prisen på substituerende produkter
– Varens kvalitet
– Smag og holdninger
– Reklameindsatsen for pågældende samt beslægtede varer
– Forventninger til fremtidig pris og indkomst
– Formueforhold

Efterspørgselskurve: Efterspørgselskurven for en vare viser de mængder, som køberne vil købe til forskellige priser. Hvordan kurven bliver påvirket af forskellige forhold ved efterspørgslen.

Priselasticitet: Priselasticiteten handler om hvor meget prisen påvirker efterspørgslen.
Det handler om efterspørgslen er elastisk, altså om kunderne stadig efterspørger produktet når prisen ændres. Efterspørgslen er uelastisk hvis f.eks. kunderne stadig køber slik selvom prisen er sat op. Altså reagerer efterspørgslen ikke på prisændringer.

Skærmbillede 2013-03-19 kl. 13.51.48

(Ignorer fortegn)
Under 1: uelastisk       =1: neutral                    Over 1: elastisk

Hvad bestemmer en vares priselasticitet?
–       Varens betydning i budgettet: Stiger prisen på skocreme, vil der næppe ske en større ændring i efterspørgslen på denne vare.. købes nemlig relativt sjældent og prisen vælter ikke budgettet.
–       Varens art: Om det er en nice-to-have eller need-to-have
–       Erstatningsmuligheder: Om varen let kan erstattes af billigere discount varer
–       Prisen på varen: Jo højere prisen er på den betragtede vare, dvs. jo højere op på efterspørgelseskurven vi er, jo større vil priselasticiteten være – og omvendt.

Udbudskurven: Udbudskurven viser hvor mange varer virksomhederne vil sælge til en given pris.

Prisdannelsen: Prisdannelsen handler om hvordan prisen bestemmes som et samspil mellem efterspørgslen og udbuddet.
Ligevægtsprisen er den endelige pris som er skæringspunktet mellem efterspørgselskurven og udbudskurven. ”Efterspørgsel = Udbud”

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Email
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Altid aktiveret
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      GEM & ACCEPTÈR