• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

Værdikæden og værdikæde analyse

Værdikæden og værdikæde analyse

En virksomheds værdikæde består af en række aktiviteter, der udføres for at produktudvikle, indkøbe, producere, markedsføre, levere og servicere virksomhedens produkt, som tilsammen skaber produktets værdi for kunden.Ved at foretage en værdikæde analyse, analyseres alle de led, der tilsammen skaber virksomhedens konkurrenceevne.

Værdikæden består af 9 aktiviteter, der hver for sig skaber værdi, og som skal sikre, at virksomheden tjener penge. Aktiviteterne er opdelt i:

  • Primæraktiviteter
  • Støtteaktiviteter

Værdikædens primæraktiviteter omfatter virksomhedens hovedaktivitetsområder, der alle har til formål at medvirke i processen med at fremstille den ydelse, som leveres til kunden.

De fem primæraktiviteter er:
Indgående logistik: Omfatter modtagelse og lagring af de inkøbte råvarer og komponenter.
Produktion: Består af designudvikling og de aktiviteter, der omdanner de indkøbte råvarer og materialer til færdigvare.
Udgående logistik: Omfatter aktiviteter som odremodtagelse, pakning af de bestilte varer samt den fysiske distribution af varen til kunden.
Markedsføring & salg: Består af en række aktiviteter der har til formål at få kunderne til at købe produktet. Sammenfattende kan vi sige, at disse aktiviteter svarer til parametrene: produkt, pris, promotion og dristribution.
Service: Omfatter de aktiviteter der skal sikre at kunden får den fulde værdi af det købte produkt. Service kan f.eks. omfatte kundevejledning, installation og reparation.

Værdikædens primæraktiviteter kan opdeles i:

  • Upstream-aktiviteter
  • Downstream-aktiviteter

Virksomhedens upstream-aktiviteter omfatter de 3 første primæraktiviteter: indgående logistik, produktion og udgående logistik.
Værdikædens downstream-aktiviteter omfatter primæraktiviteterne markedsføring og salg samt service. Downstream-aktiviteterne vedrører de aktiviteter, der følger efter at produktet er færdigproduceret.

Støtteaktiviteterne i værdikæden har til formål at koordinere værdikædens hovedaktiviteter. Støtteaktiviteterne omfatter funktionerne: Infrastruktur, menneskelige ressourcer, teknologi og indkøb.

De fire støtteaktiviteter er:
Virksomhedens infrastruktur: Infrastruktur omfatter aktiviteter der støtter de øvrige værdikædeaktiviteter. Organisationsstruktur, ledelse, planlægning, økonomistyring og finansiering er eksempler på sådanne infrastrukturaktiviteter.
Menneskelige ressourcer: Menneskelige ressourcer består af virksomhedens ledelse og øvrige medarbejdere. Denne støtteaktivitet har bl.a. til formål at sørge for rekruttering af medarbejdere og sikre veluddannede og motiverede medarbejdere.
Teknologi: Teknologi omfatter produktionsudstyr, produktionsprocesser og lokaler.
Indkøb: Indkøb består f.eks. af fastlæggelse af indkøbskvantum og valg af leverandører samt ordreafgivelse for alt, hvad der skal indkøbes i virksomheden.

Ved at analysere hver enkel aktivitet i en værdikæde analyse, analyseres alle de led, der tilsammen skaber virksomhedens konkurrenceevne.

 

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Email
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Altid aktiveret
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      GEM & ACCEPTÈR