• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

Strategisk analyse

1.Styringsniveauer:

⦁ Strategisk styring
⦁ Fokuserer på virksomhedens langsigtede udvikling, planlægningshorisont 2-3 år
⦁ Taktisk styring
⦁ Mere konkret og målrettet end på det strategiske niveau. Planlægning på kort sigt for at realisere de opstillede mål. Planlægningshorisont 1 måned til 2 år.
⦁ Operativ styring
⦁ Planlægning der fokuserer på den daglige drift.

2.Ide/mission

Virksomhedens ide fortæller på en kortfattet måde hvilke ønsker og behovhos kunden virksomheden vil dække og derudover hvordan den vil gøre det.
⦁ Ideformulering:
⦁ Kortfattet
⦁ Fortæller hvilke ønsker og behov der skal tilgodeses
⦁ Rummer et særpræg(differentiere sig fra konkurrenterne)
⦁ Bæredygtig(skal findes tilstrækkelig mange kunder som vil købe virksomhedens produkter)
Ideen er fundamentet for den strategiske planlægning. Ideen ligger fast over en årrække.

3.Produktlivscyklus (PLC)

Fleste produkter gennemgår et livsforløb som omfatter disse fire faser
⦁ Introduktion: salget er her beskedent. Fleste forbrugere holder sig tilbage grundet den oplevede risiko ved at købe noget ukendt samt den høje pris
⦁ Vækst : salget stiger, produktionsomkostningerne falder, prisen falder pga. dette, hvilket gør at salget stiger yderligere. Reklameindsatsen bliver forøget. Indtjeningen stiger i denne periode kraftigt, men nye konkurrenter kommer også til
⦁ Modning: salgskurven begynder at falde da det ikke længere er en nyhed. Ikke længere så mange nye kunder til. Konkurreres hårdt på prisen. Innovatørererne forsvinder. Salget falder.
⦁ Nedgang: mange kunder har fået øje på andre produkter. Den hårde konkurrence og det faldende salg medvirker at nogle udbydere trækker sig fra markedet. Til sidst standser salget af produktet helt.

Kundegrupper:
⦁ Innovatorer: villig til at tage risiko, høj social status og veluddannet
⦁ Tidlige acceptanter: besidder anseelse og er trendsætter. Høj status, og indkomst over middel
⦁ Tidlig majoritet: status højere end gennemsnittet. Overvejer nyheder før køb
⦁ Sen majoritet: status under gennemsnittet. Lidt skeptisk overfor nydt. Skal presses af nærmeste
⦁ Efternølere: lav status. Traditionsbunden og forsigtig. Prisen er altafgørende.

4. Portefølgeanalyse

Er en analyse af virksomhedens forskellige produktgrupper.

SBU
Er et forretningsområde som:
⦁ Kan planlægges særskilt
⦁ Har egne konkurrenter
⦁ Har egen ansvarlig ledelse

Bostonmodellen
Sbu(strategie business unit)(strategisk forretningsområde): det cirklerne dækker over.
Eks.
– produktgrupper(DAB, mobiltelefon, MP3)
– geografiske markeder (EU, USA, østen)
– storkunder (f.eks. harboe har netto som SBU)

Y aksen = væksten i markedet, skalaen er situationsafhængig
X aksen = den relative markedsandel =(udregning) vores markedsandel / den største konkurrents markedsandel

Lige præcis på midterlinjen(lodrette) er vi ligeså stor som vores konkurrent

Cirkel: når man skal tegne en produktgruppe ind, tegner man en cirkel omkring, cirklens størrelse viser hvor stor en andel af virksomhedens samlede omsætning produktgruppen står for

Pil: retningen viser hvilken vej produktgruppen bevæger sig ved den nuværende strategi. Pilen sætter man ved cirklen.

Cirklen er sådan det ser ud, mens pilene er sådan man tror væksten kommer til at se ud.

Strategier:
⦁ Udfase: holder op med at producere og sælge produktet når lageret er tomt.
⦁ Høste: afventer og ser hvad der sker, høster det sidste man kan få ud af produktet, man investere ikke mere i produktet.
⦁ Investere: produktudviklinger, promotion, place(udvider distributionskanalerne, f.eks. Opstarter flere butikker eller salg på nettet) og price(sætter prisen ned)
⦁ Forsvare: intensiv indsats på de fire p’er

Skimmingprice og penetrationprice sker kun i spørgsmålstegn
⦁ I hund og spørgsmålstegn kan man høste udfase og investere
⦁ I stjernen skal man forsvare og evt. investere
⦁ Hunden kan man investere, udfase, høste

Stjerne: red ocean, råd konkurrence
Malkeko: kan være lidt mindre hård
Modellen er udviklet til et red ocean marked, så i alle er det red ocean

5 Swot-analyse

Har til formål at identificere sig og analysere virksomhedens stærke og svage sider, samt muligheder og trusler.
⦁ Interne: stærke og svage sider
⦁ Eksterne: muligheder og trusler
Kun de mest relevante skal med, kræver en del analysearbejde.

Muligheds og trusselsmatrix

Mulighedsmatrix

mulighedsmatrix

Mulighedsmatrix bruges til at få overblik over mulighederne og få lettere ved at bestemme hvad man skal satse på

Trusselsmatrix

trusselsmatrix

 

Tows-analyse

Tager udgangspunkt i swot analysen og kombinere derud fra virksomhedens trusler/muligheder og stærke/svage sider hvorefter der findes forslag til forskellige strategiske tiltag.

Det er tows analysen som gør swotanalysen aktiv
Inde i det lysegrå felt findes løsningsforslagene
⦁ Maxi-maxi: maksimer stærke sider og maksimer muligheder
⦁ Maxi-mini: maksimer stærke sider og minimer trusler
⦁ Mini-maxi: minimer svage sider og maksimer muligheder
⦁ Mini-mini: minimer svage sider og minimer trusler

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Nødvendige
      Altid slået til

      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

      Ikke nødvendige

      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.