• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

Positionering og differentiering

Differentiering: Differentiering betyder at adskille virksomhedens produkter fra andre konkurrerende produkter
Virksomheder hvor forbrugerne ikke kan se hvordan de udskiller sig har et stort markedsføringsproblem eftersom de nemt forsvinder i mængden og pris bliver den afgørende faktor.
4 måder at differentiere sig på: produkt, service, personale og image:

Positionering: Positionering er den måde, som virksomheden og dens produkt ønskes placeret i målgruppens bevidsthed.
4 faktorer for vellykket positionering: klarhed, konsistens, konkurrencefordele og troværdighed.

Læs også: De 4 p’er

Klarhed
Med klarhed menes at virksomhedens promotion skal udformes på en sådan måde, at den enkelt og ukompliceret kommunikerer mærkets særlige egenskaber (differentiering) til målgruppen.
Ofte fremstår reklamer ikke klare f.eks. er nogle annoncer fyldt med så mange budskaber, at de skaber uklarhed i forbrugernes bevidsthed.
Gode eksempler på klarhed i promotion ved 1-2 særlige fordele:

  • Netto: Prisbillige varer i en ordentlig kvalitet
  • B&O: Eksklusivt design og høj kvalitet
  • Elgiganten: Lave priser – Stort udvalg

Konsistens
”Det vedvarende ensartethed” Med andre ord skal virksomheden gennem en længere periode igen og igen kommunikere med de samme fordele.
Eksemplerne fra før er også gode eksempler på god konsistens da de i en lang årrække har kørt med det samme budskab. Det har givet bonus.

Konkurrencefordele
Med ‘Konkurrencefordele menes at virksomhedens produkter bør være bedre på nogle områder end konkurrenternes. De skal altså tilbyde ”noget særligt”. Derudover bør virksomheden leve op til disse fordele for hvis det skuffer så vil forbrugeren højst sandsynligvis ikke vende tilbage til mærket en anden gang.

Troværdighed
Målgruppen skal tro på det som reklamen kommunikerer også er rigtigt i virkelighedens verden. F.eks. kan en virksomhed tabe deres troværdighed ved at blive hængt ud i medierne.

Positioneringskort:
Et positioneringskort er en visuel præsentation af den position, som et mærke faktisk har i forbrugernes bevidsthed. Dette giver et godt indblik over, hvordan de forskellige mærker faktisk bliver opfattet. Dette kan eventuelt være med til at identificere ledige positioner på markedet.

USP, ESP & ISP
USP: Den unikke egenskab, som virksomheden er alene om, og som den har valgt at bygge markedsføringen op omkring. (USP=Unique selling proposition). Et USP er baseret på produkters funktionelle egenskab. Kommunikeres ofte via. Overskrifter i annoncer eller i form af slogans i reklamer.
ESP: Et følelsesmæssigt forhold, som opfattes positivt af målgruppen, og som virksomheden har valgt at bygge markedsføringen op omkring. (ESP=Emotional Selling Proposition). Et ESP er baseret på noget subjekt og føllelsesmæssigt. Virksomheder kommunikerer ESP med billeder, tekster og lyd i deres reklamer.
ISP: En ironisk eller sarkastisk måde at involvere målgruppen i et budskab med mening og indhold. (ISP=Ironic Selling Proposition). Baseret på kommunikation med ironi og sarkasme.

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Email
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Altid aktiveret
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      GEM & ACCEPTÈR