Styringsniveauer i virksomheden
Der er flere styringsniveauer i virksomheden til at håndtere markedsføringen. Disse er de tre niveauer der finder sted:
- Strategisk styring (2 år+)
- Taktisk styring (1-2 år)
- Operativ styring (få dage – 1 år)
Det strategiske niveau: På det strategiske niveau foregår den overordnede styring og ledelse af virksomhedens markedsføring. Styringen fokuserer på at realisere de langsigtede mål. Planlægnings-horisonten er ofte 2 år og derover. Beslutningerne træffes af virksomhedens bestyrelse eller direktion.
Styringsopgaver:
Udvikling af virksomhedens eksistensgrundlag i forhold til omverdenen.
Eksempler på strategisk styring:
- Flytning af produktion til udlandet
- Etablering af datterselskab i udlandet
- Udvikling af nye produkter
Det taktiske niveau: På det taktiske niveau arbejdes der med at udarbejde konkrete planer for, hvordan virksomheden på kort sigt kan sikre, at de opstillede mål bliver realiseret. Planlægnings-horisonten er ofte 1-2 år. Beslutingerne træddes af produktchefen, marketingschefen, lagerchefen eller salgschefen.
Styringsopgaver:
Koordinering og optimering af de markedsføringsmæssige aktiviteter inden for rammerne af den strategiske planlægning.
Eksempler på taktisk styring:
- Ændringer i sortimentet
- Valg af forhandlere
- Prissætning på nye produkter
- Planlægning af markedsføringskampagner
Operative niveau: På det operative niveau arbejder man med en planlægning, der fokuserer på det daglige arbejde. Planlægnings-horisonten er kort og strækker sig fra få dage til 1 år. Personalet på indkøbskontoret, i kundeservice eller på lageret vil ofte udføre opgaver på det operative niveau.
Styringsopgaver:
Planlægning og udførelse af de daglige opgaver inden for rammerne af den taktiske planlægning.
Eksempler på operativ styring:
- Udsendelse af informationer om nye produkter
- Tilbudsgivning
- Indrykning af annoncer
- Opdatering af hjemmeside
Strategisk planlægning
Uanset virksomhedens størrelse, er det vigtigt at udarbejde en gennemtænkt strategisk planlægning. Ved strategisk planlægning forstås udarbejdelse af et integreret sæt af handlinger, der er udformet, så virksomheden opnår varige konkurrencefordele, som sikrer virksomhedens eksistens. Der indgår to nøgleord:
- Integreret sæt af handlinger – De pågældende handlinger er meget nøje koordineret, og tilsammen udgør de et samlet marketingmix.
- Varige konkurrencefordele – Den strategiske planlægning skal sikre at virksomheden opnår varige konkurrencefordele, som er svære for andre at efterligne. På den måde skal virksomheden være i stand til at øge omsætningen i en længere periode.
(tags: styringsniveauer i virksomheden)
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]