Koncept: retningslinjer for virksomhedens drift og markedsføring (kan også være køreplan for virksomhedens drift)
De forskellige koncepter:
– Produktionskonceptet
– Varer der kan købes i mange forretninger og til lave priser – en effektiv produktion er her nødvendig, relevant for virksomheder der producere standardiserede varer.
– Salgskonceptet
– Skabe overskud, gennem stort salg, markedsføringen tager udgangspunkt i allerede producerede varer. Derfor er en aggressiv reklames indsats nødvendigt.
– Mærkevarebegrebet: En varer, der udbydes i ensartede kvalitet, ensartet emballage, under ensartede navn – og som kan købes i alle branchens butikker(behøves ikke være dyrt bare det er unikt).
– Privat labels/handelsmærker(mange detailkæder tilbyder kunderne ”egne” mærker)
– Markedsføringskonceptet
– Fokuserer på at skabe fortjeneste ved at tilgodese kundens ønsker og behov. Produktudviklingen tager derfor udgangspunkt i disse.
Tre elementer:
– Kundeorientering: virksomhedens aktiviteter fokuseres på at skabe kundetilfredshed
– Koordinerede aktiviteter: alle afdelinger/medarbejdere er indstillet på at skabe kundetilfredshed
– Målopfyldning: alle er overbevidste om at virksomhedens mål kan realiseres gennem kundetilfredshed.
Alle i virksomheden er dermed med til at sælge virksomhedens produkter
– Det samfundsmæssige koncept
– Markedsføring som tager udgangspunkt i forbrugerens aktuelle ønsker, men også må tage hensyn til forbrugernes og samfundets langsigtede interesser.
– Tage hensyn til sociale og miljømæssige forhold
– En til en markedsføring
– Man skræddersyr til den enkelte forbruger(customer relationship management, CRM)
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]