• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

Hvad er en private label? (også kaldt privat mærkevare):

Definition: Det er et brand, som ikke ejes af en producent, men af en detailhandler. De får deres varer fra en produktionsvirksomhed, som producerer det med de etiketter, som detailhandleren vil have. Derfra kommer også tilnavnet, ”privat mærkevare”.

Private label er altså derfor en betegnelsen for bl.a. butikskæders egne produkter, som ofte er lidt billigere og mindre kendte end de varer som producenterne sælger under deres eget navn (de såkaldte mærkevarer).

Disse private labels findes i mange forskellige produktkategorier. Butikskæderne gør det også på hver deres måde, f.eks. så sælger Coop deres private labels med deres eget firmanavn, samt nogle andre privat labels med mærker som f.eks. X-tra og Savannah.1 Matas har også deres egen serie af privat labels produkter, hvor de bruger deres eget firmanavn som mærke. Hvorimod nogle andre vælger at have forskellige private labels alt efter, hvilken produktkategori produkterne befinder sig i. Dansk Supermarked gør det bl.a. på denne måde. De har ét for økologiske varer (Levevis), ét for julevarer (Julefryd), ét for basisvarer (budget) osv…2 Dansk Supermarkeds private labels produkter bliver oven i købet solgt som hver femte varer i deres butikker, hvilket de regner med bliver forhø-jet i fremtiden.3 Der er dog ingen faste regler for, hvilken måde man skal gøre det på, det er op til detailhandleren selv at vælge.

Ifølge en artikel fra www.foodculture.dk, som er skrevet af Stephen Haar, udgør private labels endda omkring 30 procent af hyldepladsen i landets supermarkeder. Det er åbenbart en ret god forretning for butikkerne. Da det vurderes at supermarkederne tjener 10-30 procent mere på pri-vate labels produkter end de almindelige og lidt dyrere mærkevarer, som fødevareproducenterne sælger.4 Endnu en fordel ved disse produkter, udover den gode indtjening er, at butikskæderne til hver en tid kan udskifte en producent uden de største omkostninger. Hvilket de kan pga., at selve produkternes etiketter og logo ikke ejes af producenterne. Så det kan flyttes til en ny producent, som måske tilbyder det billigere eller pga. uoverensstemmelser mellem to parter, uden at forbru-gerens kendskab til varen påvirkes. For der behøves jo ikke at blive lavet om på udseendet at va-ren og derfor kan kunderne stadig genkende navnet, farverne, mærket osv. Til gengæld kan det så

også nogle gange være lidt svært at finde ud af, hvor de forskellige produkter egentlig er blevet produceret henne, da der på emballagen oftest står, at det er fremstillet af selve butikskæden.

Hvordan benyttes en private label i dagligvarehandlen?:

Private label produkter benyttes ligesom alle andre produkter, bare som en del af butikkernes sor-timent. Men som sagt, så er der er en 10-30 procent højere indtjening på disse varer (for butiks-kæden), frem for hvis de sælger en af de almindelige mærkevarer produkter. Derfor er det jo af større interesse for butikkerne at sælge mange af disse produkter, da de i sidste ende får mere profit ud af det.

Find et konkret eksempel på en private label i dagligvarehandlen:

Et ret oplagt eksempel på private labels produkter, finder man når der snakkes om detailhandlen Irma. De har 5 forskellige mærker af egne varer (privat labels) i deres butikker.5 Mærkerne hedder:

* Irmas

* Irmas- Hverdag

* Irmas – Udvalgte

* Irmas – Økologisk Balance

* Irmas – Tusindfryd

Ud fra disse produktkategorier har jeg valgt et enkelt eksempel på en private label. Produktet er fra deres ”Irmas – Økologisk Balance” mærke og er en økolo-gisk salsa. Irma kendes for at være et lidt dyrt sted at handle ind og så har de et bredt sortiment af økologiske varer.6 Derfor henvender dette mærke og produkt sig utroligt godt til det grønne segment fra Minerva modellen. Det grønne segment har bl.a. kendetegnene ved, at de har en høj indkomst og, at de lægger vægt på økologiske produkter angående madvarer.7 Hvilket jo så passer meget godt med fx at handle denne salsa fra Irma.

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Email
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Altid aktiveret
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      GEM & ACCEPTÈR