• Skip to main content
  • Skip to footer

HHXnoter.dk

Det største og bedste udvalg af gratis HHX noter

De 7 Per

De 4 Per udgør tilsammen virksomhedens marketingsmix, når der er tale om almindelige, fysiske produkter. Men når det drejer sig om serviceprodukter, anvender man de 7 Per. Udover de 4 Per (Price, Product, Promotion & Place), så udgør de 7 Per også over People (mennesker), Physical Evidence (håndgribelighed) og Process (processen).

Vi vil nu redegøre for de 7 P’er, altså om serviceprodukter:

Produkt
Kunden foretrækker at det han køber, er almindelig kendt. Altså at kunden har set eller hørt om mærket før, gør det nemmere at overtale kunden til at købe servicen.

Pris
Når der er tale om serviceprodukter, så fungerer prisen ofte som kvalitetsindikator. Dette skyldes at kunden ikke kan tage produktet i hånden og vurdere det.

Distribution (place) 
Distributionen af serviceprodukter finder næsten altid sted direkte fra producent til forbruger. Derfor befinder virksomheden sig også ofte tæt på kunden, så kunden nemt kan komme forbi.

Promotion
Traditionel promotion kan være svært at anvende på serviceydelser. Derfor forsøger man at synliggøre serviceydelsen ved hjælp af forklaringer, billeder og brochurer med positiv omtale fra tidligere kunder.
Mange serviceprodukter købes fordi de er blevet anbefalet af venner og bekendte.

Mennesker (people)
Mennesker er en væsentlig faktor da køb og forbrug af et serviceprodukt ofte foregår på samme tid. Kvaliteten der kommer ud af serviceydelsen afhænger af medarbejderen og den træning som medarbejderen har fået (corporate image). Kunden, sælgeren og det øvrige personale udgør tilsammen et serviceleverancesystem. Serviceleverancesystemet udgør:

– Backup system (usynligt for kunden): Teknisk personale, administrativt personale, IT og andre servicesystemer

– Frontsystem (synligt for kunden): Frontpersonale, lokaler, synlige faciliteter, omgivelser

– Markedsføring: Reklamer, personlig kontakt, internet, omtale fra andre kunder, direct marketing

– Kunden

Den håndgribelige del af produktet (physical evidence)
Hvis noget af et serviceprodukt kan gøres håndgribeligt, så vil kunden bruge denne del til at vurdere hele serviceydelsen. F.eks. et kundeklubkort som viser kunden at virksomheden tager sig af netop dem og deres problem.

Processen (process)
Produktionen og forbruget foregår ofte i et samarbejde mellem sælger og kunde. Processen er hermed en handling der kan påvirkes for at reducere omkostningerne ved fremstilling af serviceydelsen. Det kan f.eks. være at opstille automater så kunden selv kan købe billetten uden noget personale.

Dine noter kan hjælpe mange!

Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?

    Vælg fil (word eller pdf)

    Share this:

    • Facebook
    • Twitter
    • Email
    • Print

    Footer

    Fag

    • Afsætning
    • Dansk
    • Engelsk
    • Innovation
    • International Økonomi (IØ)
    • Markedskommunikation
    • Matematik
    • Samfundsfag
    • Samtidshistorie
    • Spansk
    • Virksomhedsøkonomi (VØ)
    • Studieartikler
    Hjælp dine medstuderende! (1)

      Vælg noter (word eller pdf filer)

      Copyright © 2018 HHXnoter.dk. All rights reserved

      sponsored
      Vi bruger cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved fortsat brug accepterer du dette. Accepter Reject Læs mere
      Læs mere

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
      Necessary
      Altid aktiveret
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      GEM & ACCEPTÈR