De 4 Per udgør tilsammen virksomhedens marketingsmix, når der er tale om almindelige, fysiske produkter. Men når det drejer sig om serviceprodukter, anvender man de 7 Per. Udover de 4 Per (Price, Product, Promotion & Place), så udgør de 7 Per også over People (mennesker), Physical Evidence (håndgribelighed) og Process (processen).
Vi vil nu redegøre for de 7 P’er, altså om serviceprodukter:
Produkt
Kunden foretrækker at det han køber, er almindelig kendt. Altså at kunden har set eller hørt om mærket før, gør det nemmere at overtale kunden til at købe servicen.
Pris
Når der er tale om serviceprodukter, så fungerer prisen ofte som kvalitetsindikator. Dette skyldes at kunden ikke kan tage produktet i hånden og vurdere det.
Distribution (place)
Distributionen af serviceprodukter finder næsten altid sted direkte fra producent til forbruger. Derfor befinder virksomheden sig også ofte tæt på kunden, så kunden nemt kan komme forbi.
Promotion
Traditionel promotion kan være svært at anvende på serviceydelser. Derfor forsøger man at synliggøre serviceydelsen ved hjælp af forklaringer, billeder og brochurer med positiv omtale fra tidligere kunder.
Mange serviceprodukter købes fordi de er blevet anbefalet af venner og bekendte.
Mennesker (people)
Mennesker er en væsentlig faktor da køb og forbrug af et serviceprodukt ofte foregår på samme tid. Kvaliteten der kommer ud af serviceydelsen afhænger af medarbejderen og den træning som medarbejderen har fået (corporate image). Kunden, sælgeren og det øvrige personale udgør tilsammen et serviceleverancesystem. Serviceleverancesystemet udgør:
– Backup system (usynligt for kunden): Teknisk personale, administrativt personale, IT og andre servicesystemer
– Frontsystem (synligt for kunden): Frontpersonale, lokaler, synlige faciliteter, omgivelser
– Markedsføring: Reklamer, personlig kontakt, internet, omtale fra andre kunder, direct marketing
– Kunden
Den håndgribelige del af produktet (physical evidence)
Hvis noget af et serviceprodukt kan gøres håndgribeligt, så vil kunden bruge denne del til at vurdere hele serviceydelsen. F.eks. et kundeklubkort som viser kunden at virksomheden tager sig af netop dem og deres problem.
Processen (process)
Produktionen og forbruget foregår ofte i et samarbejde mellem sælger og kunde. Processen er hermed en handling der kan påvirkes for at reducere omkostningerne ved fremstilling af serviceydelsen. Det kan f.eks. være at opstille automater så kunden selv kan købe billetten uden noget personale.
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]