Virksomhederne kan anvende forskellige handlingsparametre, når de forsøger at nå deres mål som f.eks. omsætning og overskud.
En forenklet opdeling af de mange forskellige handlingsparametre kaldes “De 4 P’er”, som tilsammen udgør virksomhedens markedsføring og marketingmix (det er marketingmixet, der skaber virksomhedens image hos kunden).
De 4 per er som følgende:
Produkt
Ved produkt forstås det en virksomhed tilbyder et marked, og som opfylder et behov hos en målgruppe
Handlingsparametret ‘produkt’ indebærer selve produktet (funktion, kvalitet, design, emballage og mærkenavn), sortiment, service og garanti.
Place (distribution)
Ved distribution og en distributionskanal forstås produktets vej fra producenten til den endelige forbruger. Distributionskanalen kan bestå af et eller flere led undervejs fra producent til forbruger.
Handlingsparametret ‘distribution’ indebærer distributionskanaltyper, antallet af distributionskanaler, beliggenhed og distributionskanalens opgave.
Promotion
Ved promotion forstås de aktiviteter, virksomheden tager i brug, når den ønsker at påvirke kunder, så virksomheden opnår eller sikrer en bestemt adfærd hos disse kunder.
Handlingsparametret ‘promotion’ indebærer reklame, sales promotion, pr, personligt salg, direct marketing og online markedsføring.
Pris
Prisen tiltrækker sig stor opmærksomhed hos såvel virksomheder som kunder. Det skyldes især tre vigtige forhold:
– Prisen påvirker direkte virksomhedens indtjening
– Prisen er meget gennemskuelig
– Prisen er nem at efterligne
Handlingsparametret ‘pris’ indebærer prisfastsættelse, rabat, kredit og betalingsbetingelser.
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]