Produktionsfunktion
Generelt:
Det er produktionsfunktionens hovedopgave at omdanne råvarer og komponenter til færdigvarer
- I de rigtige mængder
- I rette kvalitet
- Til rette tid
- På rette sted
- Til lavest mulige omkostninger
- Under størst mulig hensyntagen til bæredygtighed
Fra råvarelageret hentes materialerne ind i virksomhedens forskellige produktionsafdelinger, hvor de omdannes til færdigvarer. Det sker gennem en række forskellige produktionsprocesser.
Det er virksomhedens produktionsfunktion, der tager sig af produktionsstyringen, og det kræver bl.a., at der udarbejdes produkttegninger, lister over krav til materialer, arbejdsbeskrivelser m.v.
Definition:
Produktionsstyringen skal sikre, at virksomhedens produktion koordineres med det forventede salg samt den gældende lagerpolitik.
Learn
Historie og generelt
Begrebet lean har en sjov historie, og stammer fra et Formel 1 hold. Holdet arbejde konstant på at reducere Formel 1-bilens vægt ved at fokusere på samtlige elementer i dens udformning. Noget er først lean når det har opnået sin lavest mulige vægt.
Begreb
Lean har til formål at skabe mest mulig værdi for kunderne ved at maksimere produktionsflowet og eliminere spildet.
Lean er et system, der har til formål at bringe virksomheden frem til en situation, hvor den er totalt renset for ikke-værdiskabende aktiviteter. Samtlige aktiviteter i virksomheden skal med andre ord skabe værdi for kunden samtidig med, at kunden er villig til at betale for det.
Det er ofte en forudsætning for et godt Lean-miljø, at der er tale om fremstilling af varer med en ikke alt for kort livscyklus og med et relativt højt produktionsvolumen.
Figurens øverste niveau handler om grundtankerne i Lean. Det går ud på at eliminere spild, der er aktiviteter, der ikke skaber værdi for kunden. Langt over halvdelen af de aktiviteter, der finder sted i en typisk virksomhed, skaber ikke en værdi for kunden(måling kan være problematisk). Hvis en virksomhed kan reducere spildet, vil den kunne opnå en større kapacitet og produktivitet, kortere gennemløbstider, bedre likviditet, højere leveringsservice m.v. Man taler bl.a. om 8 grundlæggende former for spild, der ofte betegnes med det japanske ord for spild, muda.
8 grundlæggende former for spild:
Overproduktion:
Når der fremstilles flere produkter eller havlfabrikata end der egentlig er brug for.
For meget ventetid:
For meget ventetid handler om, at produkter står stille som følge af kødannelser ved de efterfølgende processer. Unødvendig ventetid er på ingen måde værdiskabende. Det er i den forbindelse meget vigtigt at påpege, at der ikke bør opstå ventetid ved en proces, der udgør en flaskehals i produktionen.
Unødvendig transport
Der er tale om unødvendig transport, når produkter transporteres rundt i fabrikken, uden at det burde være nødvendigt. Der kan fx ske det, at der ved en proces er produceret for mange produkter, som må flyttes til et midlertidigt opbevaringssted, hvor de ikke er til gene for den pågældende eller andre processer. Transport er i sig selv ikke værdiskabende for et produkt. Under transporten kan der desuden opstå skader på produkter eller forekomme ulykker ved kørsel med trucks o.l.
Overforædling
Når der gøres mere ud af produktet end kunden egentlig ønsker. Produktet bliver derved for dyrt at producere, i forhold til kundens forventning til pris. Eksempel med fin emballage
For store lagre
For stor beholdning af råvarer eller produkter skaber ingen værdi for kunden. Man bør netop indkøbe den mængde råvarer, der skal bruges i produktionen, og producere lige netop den mængde færdigvarer, der kan sælges.
Unødvendige bevægelser (Motion)
dvs. at produktionsflowet skal være tilrettelagt så hensigtsmæssigt som overhovedet muligt. Man bør også undgå, at medarbejdere i produktionen skal flytte sig unødvendigt meget mellem forskellige processer for at hente værktøjer eller produkter.
Genbearbejdning
Hvis man ved en proces er i gang med at fremstille produkter, og det viser sig, at de er fejlbehæftede, må de efterfølgende processer vente på nye fejlfrie produkter. Dette kaldes genbearbejdning. Det koster materialer, arbejdstid og ventetid. Kan ødelægge/koste meget for videre processer
Ikke-udnyttet menneskeligt potentiale
handler grundlæggende om, at en virksomhed ikke udnytter den store viden, som medarbejderne besidder. Ofte har medarbejdere en masse lønsomme løsninger til virksomheden.
Lean-principper:
Lean-begrebet omfatter nogle grundlæggende principper, der handler om at have fokus på, hvad der skaber værdi for kunden, og hvordan vareflowet kan tilrettelægges og gennemføres bedst muligt. Her findes der 5 grundlæggende principper – som skaber værdi for kunden.
Specificer det, der giver værdi for kunden
Det er vigtigt, at virksomheden får et dybere kendskab til, hvad der skaber værdi for kunden. Virksomheden kan i denne proces fx stille sig selv det spørgsmål, om kunden vil være villig til at betale for en given egenskab eller ydelse. Hvis svaret er ja, er der med stor sandsynlighed tale om en værdiskabende aktivitet. Find ud af hvad der gavner virksomheden (værdiskabende).
Identificer samtlige trin i værdikæden
Se i værdikæden fra råvarer til levering, hvad der ikke gavner værdi for kunden?
Det gælder så om at afdække, hvilke aktiviteter i forløbet der ikke er værdiskabende for kunden, og som dermed kan undværes.
Flow i værdikæden
Det drejer sig om at fremstille et produkt i så kontinuerligt (som varer ved uden ophold eller afbrydelser) et forløb som muligt. På denne måde undgås det, at der etableres lagerbeholdninger mellem de enkelte aktiviteter og processer.
Træksystem
Det er vigtigt, at produktet trækkes igennem produktionen. (Lidt uenig med bogen, da ikke alle vare tilpasser sig til en JIT strategi.) (Just in Time går i korthed ud på at producere varerne i det nødvendige antal, i den rigtige kvalitet og i rette tid.)
Ved et pull-princip trækkes produkterne gennem produktionssystemet på grundlag af modtagne kundeordrer.
Kontinuerlige forbedringer
Løbende forbedringer af de eksisterende forhold. Det bør være daglige forbedringer, der sigter mod at involvere medarbejdere på alle niveauer i virksomheden. Det er vigtigt, at alle idéer fra medarbejderne er velkomne. Man bør hurtigt vurdere disse med efterfølgende feedback til den eller de personer, der har fremsat idéerne.
Værktøjer og teknikker ved Lean
Lean-begrebet omfatter en lang række værktøjer og teknikker, bl.a. til optimering af et produkts gennemløbstid, cyklustid og værdiskabende tid.
Gennemløbstiden er som tidligere nævnt den tid, der går, fra fremstillingen af et produkt er påbegyndt, til det er færdigproduceret og lagt på færdigvarelageret eller leveret til kunden.
Cyklustiden er den tid, der går, fra en proces er påbegyndt, til den er afsluttet. Den totale cyklustid for et produkt er den samlede cyklustid for samtlige processer ved fremstillingen. Cyklustiden omfatter altså ikke ventetider mellem de forskellige processer.
Den værdiskabende tid er den tid, der i alt bruges på de aktiviteter, der efter kundens opfattelse øger produktets værdi, og som er den medvirkende årsag til, at kunden vælger dette produkt frem for andre virksomheders produkter. Den værdiskabende tid omfatter kun de processer, som kunden er indstillet på at betale for.
Som en tommelfingerregel kan man sige, at gennemløbstiden som regel er længere end den totale cyklustid, der normalt igen er længere end den værdiskabende tid.
Value Stream Mapping
Først en komplet kortlægning over nuværende værdikæde. (strukturelt overblik) Den opstillede værdikæde skal så gennemgås meget nøje for at foretage en klar prioritering af den fremtidige indsats. Virksomheden skal med andre ord opstille en fremtidig værdikæde, der er renset for ikke-værdiskabende aktiviteter, og som dermed vil minimere eller helt eliminere spildet.
Løbende forbedringer
Det har selvfølgelig til formål at skabe løbende forbedringer. Fokus på fremgangsmåder, og det er en vedvarende proces, hvor man forsøger at inddrage medarbejdere i virksomheden.
Fiskebensdiagram
Opstiller mulige årsager til et problem, der er formuleret klar og entydigt. der sammensættes en gruppe af medarbejdere, som ved en brainstorming identificerer mulige årsager til problemet. Problemerne organiseres under de såkaldte 6 M’er: mennesker, metoder, materialer, maskiner, management og miljø.
Proceskontrol
Har til formål at undgå der opstår fejl. Der gennemføres en 100% kontrol af samtlige processer, og hvis der opstår uregelmæssigheder eller fejl, griber man ind. Der gennemføres systematiske analyser til forebyggelse af fejl. Fremtidige fejl elimineres ved at fjerne fejlårsagen, når den er identificeret. (Meget tidskrævende for en virksomhed, da en hel ny produktion muligvis skal omlægges.)
Varsling
Dette værktøj er et varslingssystem, der melder fejl eller afvigelser fra det normale. Der anvendes ofte en slags trafiklys med farverne rød, gul og grøn. Den enkelte operatør i produktionen kan så tilkalde hjælp ved opståede fejl eller afvigelser.
Informationstavler
Nedskrivning af de fastlagte mål og de faktiske præsentationer.
Resultatet af sammenligningen synliggøres på tavler, der placeres forskellige steder i virksomheden. Det er vigtigt, at tavlerne opdateres løbende, og at forældet information bliver fjernet.
Flow
Flow er et værktøj, der handler om, at råvarer, komponenter, halvfabrikata og informationer flyder frem til bestemmelsesstedet med færrest mulige stop. Lean fokuserer ikke så meget på den enkelte proces, men satser derimod mere på at skabe et godt flow mellem processer og afdelinger.
Træk og kanban
Er baseret på ordre fra kunderne. Kanban anvendes til at signalere, at der er brug for produkter til forarbejdning. Kanbankortet videregives til det sted, som produkterne skal komme, og det fungerer dermed som en produktionsordre. Der er med andre ord tale om, at produktionen bliver behovsstyret.
SMED-metoden (Single minute exchange of die)
Metode til nedbringelse af omstillingstiden, fra produktionen af en ordre slutter, til den næste ordre kan igangsættes. Der må altså ikke ske stop i produktionen, da spildtid betyder, at dyre produktionsanlæg ikke udnyttes. Dette ses i dag gennemført med stor succes i eksempelvis bilindustrien. Her repræsenterer hver enkelt bil faktisk en serie for sig, da bilen er bestilt af en kunde og tilpasset/udstyret netop til denne kunde. Alligevel kører samlebåndet konstant og uden stop, fordi industrien har tilrettet produktionen, så de rigtige dele til netop denne bil mødes lige i rette tid ved produktionsbåndet. På samme måde ses det, at kopimaskiner i dag kan gives en ny ordre, mens den gamle stadig produceres. Når den første opgave er færdigudskrevet, går den næste umiddelbart igang. Omstillingstiden er fjernet.
Med en SMED kan en omstillingstid reduceres med 20-40%. Det er meget og kan have stor betydning for den planlægning og det flow, som kører igennem en maskine
Desuden kan det have en stor betydning for konkurrenceevnen, fordi man vil blive i stand til at køre en hurtige mix på en kritisk maskine og dermed sikrer en kortere leveringstid.
Orden med 5S
De 5S’er er:
- Sortering
- System i tingene
- Systematisk rengøring
- Standardisering
- Selvdisciplin
Det er en teknik til at skabe system og orden i produktionen. Arbejdspladser, gulve, reoler m.m. mærkes op, så de ting (maskiner, udstyr og redskaber), der bruges, har en plads. Man kan dermed omgående se, hvis der mangler ting. Samtidig fjernes alt unødvendigt fra produktionslokalerne.
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]