En SWOT model/analyse bruges til at identificere og analysere virksomhedens stærke og svage sider, samt de muligheder og trusler, som virksomheden står overfor. En SWOT model bør være overskuelig og derfor bør hvert emne indeholde 2-5 punkter.
En SWOT model kan også benyttes som f.eks. en SW-analyse hvor man så kun analyserer interneforhold, eller en OT-analyse hvor man så kun analyserer eksterne forhold.
SWOT er en forkortelse for de elementer, der indgår i analysen:
S: Strengths (Styrker)
W: Weaknesses (Svagheder)
O: Opportunities (Muligheder)
T: Threats (Trusler)
Styrker (S) og svagheder (W) indgår under de interne forhold i SWOT-analysen. Altså forhold som virksomheden selv har indflydelse på.
Muligheder (O) og trusler (T) indgår under de eksterne forhold i SWOT-analysen. Altså forhold som virksomheden ikke selv har indflydelse på.
Eksempel på anvendelsen af en SWOT model for en producent af eksklusive møbler:
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]