SOR Modellen udgør følgende forhold:
S – Stimuli (Påvirkning)
Forbrugeren modtager nogle stimuli (S eller påvirkninger) fra virksomheden f.eks. i form af et produkt, en pris og en annonce samt påvirkninger fra den øvrige omverden.
O – Organisme (Forbrugeren)
Hvis forbrugeren (O) vurderer disse stimuli som interessante, vil forbrugeren bearbejde disse.
Her indgår fire punkter: Kultur, sociale subkulture, psykologiske og personlige forhold.
R – Respons (Reaktion)
Denne bearbejdning af de modtagne stimuli vil udløse en form for respons ( R eller reaktion). Forbrugerens respons kan variere, f.eks. begynder forbrugeren måske at overveje et køb – eller måske forkaster forbrugeren virksomhedens tilbud.
S-O-R Modellen bygger således på en antagelse om, at forbrugeren er et kompliceret individ, der har sin egen måde at opfange, opfatte og bearbejde de forskellige stimuli, som modtages. S-O-R Modellen er med til at understrege, at kunderne hver for sig skal opfattes som et selvstændigt individ, hvis reaktion ikke er givet på forhånd.
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]