SMIK modellen anvendes af virksomheder, når de skal udvikle en markedsføringsstrategi for et serviceprodukt, der kan sikre dem den rette positionering i kundernes bevidsthed.
De fem elementer der indgår i SMIK modellen:
– Servicekoncept: Servicekonceptets kerne- og periferiydelse skal sammensættes, så det passer med de øvre dele af servicemanagementsystemet.
– Målgruppe: Målgruppen vælges, ligesom andre typer virksomheder gør det. Eftersom kunderne er med når serviceproduktet produceres, så er målgruppen en del af servicemanagementsystemet.
– Corporate Image: Corporate image er sammenhængen mellem virksomheden og dens markedsføring, der skaber virksomhedens image blandt kunderne.
– Leverancesystemet: Leverancesystemet går ud på tilrettelæggelsen af, hvordan front- og backupsystemet fungerer. Dette har en stor betydning på servicevirksomhedens samlede servicemanagementsystem.
– Virksomhedskultur: Det der tilsammen udgøres af de 4 nævnte elementer. Altså fundamentet i servicevirksomhedens markedsføringsstrategi.
Dine noter kan hjælpe mange!
Har du nogle gode noter liggende, som du gerne vil dele med dine medstuderende?
[contact-form-7 id="1345" title="Upload noter"]